tisdag 13 januari 2009

Solskensbullar

ca 24 st.

50 G Jäst för söta degar
100 g smör
3 dl mjölk
1/2 tsk salt
1 dl socker lr. vit sirap
2 tsk kardemumma
ca 9 dl vetemjöl

Fyllning:
2 dl marsán- eller vaniljkräm

Pensling:1 ägg
Garnering:
50 g smält smör
1 1/2 dl strösocker

1. Smula ner jästen i en bunke. Smält matfett i en kastrull på svag värme. Tillsätt mjölken. Låt blandningen bli fingervarm, 37 grader. Häll den ljumma degvätskan över jästen & rör om tills den löser sig.
2. Tillsätt salt, socker lr. sirap & kardemumma. Tillsätt drygt 2/3 av mjölet.
3. Arbeta degen kraftigt med träsked, ca 8 min, tills degen blir blank, smidig & släpper kanterna. Jäs under bakduk ca 30 min till dubbel storlek.
4. Arbeta ihop degen & ta upp den på mjölat bakbord. Tillsätt mer mjöl om det behövs & arbeta degen smidig.
5. Dela degen i 2 delar. Rulla ut en bit till en längs & dela i 12 lika stora bitar. Rulla till släta bullar. Lägg bullarna på en plåt med bakplåtspapper. Låt jäsa 15 min.
6. Håll vaniljkräm i en spritspåse. Gör en grop i mitten på varje bulle & fyll med kräm. Låt jäsa ytterligare 10 min. Värm ugnen till 250 grader.
7.Pensla bullarna med uppvispat ägg & grädda mitt i ugnen 5-10 min tills de fått en gyllenbrun färg. Låt svalna på galler under bakduk. Pensla med smält smör & doppa i strösocker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar